Nytårshilsen

22.12.2019

Nytårshilsen

2019 er gået forrygende hurtigt, og her på Kvindemuseet er vi glade og taknemmelige over udviklingen og takterne for de kommende år. Hermed et tilbageblik på året, der gik, og et kig ind i museets fremtidige planer:

Året har budt på et rigt udstillings- og aktivitetsprogram, som har manifesteret museets nye emnemæssige ansvarsområde: kønnenes kulturhistorie. Herunder ændringer i kønnenes vilkår og relationer over tid samt diversitet i livsvilkår på tværs af køn, seksuel orientering, androgynitet og etnicitet.

Årets store særudstillinger var en køn tretrinsraket med først: Dagens Helt (om maskulinitet), som blev åbnet af daværende kulturminister Mette Bock. Dernæst: Overgange (om kvindeliv), som blev ledsaget af en stor kvindelivsfestival. Og sidst: FLUX (Om flydende kønsidentiteter), som blev åbnet af formand for Folketingets ligestillingsudvalg Heidi Bank.

Den 12. marts kunne vi – med tilskudsgiver Karin Salling, der trykkede på knappen – lancere den ny, lysende udsmykning Zeitgeist i facadevinduerne skabt til museet af billedkunstner Signe Klejs. Til stor glæde ikke bare for museet men også for byens borgere, når de går forbi museumsbygningen ved skumringstid.

Nye formidlings- og forskningsarbejder tog for alvor form i 2019. Vores 3-årige forskningsprojekt om køn og aktivisme i samarbejde med Aarhus Universitet støttet af VELUX FONDEN har haft et forrygende første år. Museumsbloggen på kvindemuseet.dk så dagens lys i april. Her formidler vi nu viden om køn, kultur og historie via artikler, lyd- eller videoindhold produceret af, for eller i samarbejde med museet. Byrådsbordet i den gamle byrådssal har fået et løft med ny digital formidling af kønspolitik i Aarhus Byråd gennem 100 år. Og så kan man stadig se pop up museet ”Olga”, rulle rundt i bybilledet til stor interesse også for mennesker, der normalt ikke fylder i de traditionelle museumsstatistikker.

2019 har været et godt år for museet med et besøgstal, der dags dato er øget med 10% ift. 2018 (8% ift. Kulturhovedstadsåret 2017). Vi kan også konstatere, at flere unge og flere mænd fandt vej til museet i 2019. Og så er der sket en stigning i antallet af bookinger af undervisning og omvisninger på i alt 13% ift. 2018. Vi er glade og stolte over denne udvikling. For ambitionen er at skabe en velbesøgt attraktion, som appellerer til en bred målgruppe, er relevant og som understøtter museets standpunkt om, at historien om køn, ligestilling og mangfoldighed er for alle.

I 2020 glæder vi os til at skabe ny udendørs formidling i Mathilde Fibigers Have bag museet i tæt samarbejde med Aarhus Kommune, Besættelsesmuseet og MMEx (museernes Videnscenter for Digital Formidling). Dette tiltag er muliggjort med støtte fra Salling Fondene. Vi ser også frem til at vise særudstillingen Barnestreger, der åbner 15. februar, og som er en del af museets forskning i køn og seksualitet i børns tegninger. I efteråret 2020 åbner vi i samarbejde med Det Danske Kulturcenter i Beijing særudstillingen Jernkvinder og rødstrømper med kinesiske og danske ligestillingsplakater. Det sker i anledning af 70-året for det dansk-kinesiske samarbejde.

Og der er jo MANGE flere ting at se tilbage på og frem til, men for nu ønskes du

RIGTIG GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR – vi glæder os til at se dig i 2020!