Jernkvinder & Rødstrømper

28. august 2020 - 28. februar 2021

Jernkvinder & Rødstrømper

28. august 2020 - 28. februar 2021

I 1960’erne og 70’erne kom ligestillingsspørgsmål på dagsordenen i både Kina og Danmark. Begge steder spillede plakater i gadebilledet en væsentlig rolle for budskabets udbredelse. Jernkvinder & Rødstrømper sammenstiller periodens massefremstillede kinesiske plakater med den danske kvindebevægelses mere anarkistiske tilgang.

Udstillingen er samtidig også historien om, hvordan emner som familieskab, seksualitet, ligeløn og rollemodeller kommer til udtryk i så forskellige kulturer som den kinesiske og den danske. Emner, som stadig er aktuelle og debatteres i kønsdebatten i dag.

Udstillingen Jernkvinder & Rødstrømper blev vist i foråret 2019 hos Dansk Kulturcenter i Beijing og udstilles fra 28. august 2020 for et dansk publikum på KØN.

De kinesiske plakater i udstillingen er venligst udlånt af Hafnia Foundation

2020 markerer både 50-året for den første Rødstrømpe-aktion i Danmark og 70-året for samarbejde mellem Danmark og Kina. KØN sætter med udstillingen fokus på den dansk-kinesiske kulturudveksling. Hos øvrige aarhusianske kulturaktører giver markeringen også anledning til kulturel- og kunstnerisk bearbejdning. Læs mere her>>

Se den uddybende pressemeddelelse her >>

Udstillingen vises i samarbejde med:

Tilknyttede objekter fra samlingen