Nytårshilsen fra Kvindemuseet 2019

07.01.2019

Nytårshilsen fra Kvindemuseet 2019

Det er med glæde og stolthed, at vi i 2018 kunne åbne dørene til Kvindemuseet 2.0. Takket være generøse bevillinger er museet blevet indbydende moderniseret – i fuld respekt for den fredede bygnings fornemme og ophøjede arkitektur.

Vi er også utroligt stolte af, at vi i 2018 kunne starte et nyt 3-årigt forskningsprojekt op i samarbejde med Aarhus Universitet. Forskningsprojektet, der er støttet af VELUX fonden, skal styrke og nytænke forskning og formidling af kønskultur.

Årets udstillinger har kredset om Teaterliv, Talking Genders Youth Exhibition, verdensmestre og seksualundervisning gennem tiden. Året bød også på en lang række arrangementer, børneaktiviteter i ferierne og udsolgte kreative workshops i museumscaféen. Et nyt stort EU-projekt om forebyggelse af partnervold blev startet op i årets sidste måneder.

Mens hverdagen på museet var præget af håndværkere og moderniseringer, tog nye formidlingstiltag form. I slutningen af april lancerede vi vores mobile Pop-up museum, som rullede hele byen rundt med udstillinger og kønsdebat i det fantastiske sommervejr.

Vi har sluttet året af med at sige farvel til museumsleder Merete Ipsen, som har fungeret som én af flere ledere siden opstarten i 1984 og har ydet en stor personlig og passioneret indsats for museet. I 2019 skal vi byde en ny leder velkommen – og det glæder vi os også til.

I 2019 sætter Kvindemuseet fokus på mænd, kvinder og queers i vores programsatsning for vores skiftende særudstillinger på museets tredje sal. Den første er en soloudstilling med Peter Land om køn og maskulinitet. Det næste bliver en tværfaglig kvindelivsfestival og kunstudstilling om køn, krop og kvindelige overgange. Og til efteråret åbner vi en interaktiv udstilling om flydende køn.

Og så skal vi selvfølgelig videreføre vores undervisningstilbud til skoler og uddannelsessteder. Og meget, meget mere. Så der er travlt, mega travlt, men med al den medvind er det en fest og fornøjelse.
Vi glæder os til det nye år og til at møde jer alle sammen til debatter og diskussioner om køn, ligestilling og feminisme.

Godt nytår fra Kvindemuseet!