Julefortællinger på Kvindemuseet

21.11.2017

Julefortællinger på Kvindemuseet

Traditionen tro inviterer Kvindemuseet 0.-5. klasse indenfor til fortællinger om Irma og Gustavs jul. Det foregår fra 20. november til 20. december 2017 fra mandag til fredag.

Irma og Gustav repræsenterer to forskellige måder at holde jul på, og det skaber en god anledning til at tale med eleverne om, hvor mange forskellige måder vi i dag fejrer denne højtid på. Og at nogen slet ikke gør det.

Vi starter med fortællinger om Irma og Gustavs jul. Fattige Irma, som er fra 1930’erne, tilbydes at fejre jul hos en rig familie, og Gustav, som er fra starten af 1900-tallet og søn af en overlæge, tilbringer sin juleaften på fødselsanstalten.

Derefter går vi på skattejagt i udstillingen pigernes og drengenes historier, hvor vi finder ting og sager fra dengang, Irma og Gustav var børn. Til sidst taler vi om elevernes egne juletraditioner og om de mange forskellige måder, vi i dag fejrer jul på.

Book forløbet Irma og Gustavs jul til indskolingen her
Book forløbet Irma og Gustavs jul til mellemtrinnet her

Forløbet varer en time og koster 450 kr.

Husk at skoler i Aarhus kan få refunderet forløbet via ULF.