Ny bog løfter sløret for kvinders kropsudsmykninger

05.11.2015

Ny bog løfter sløret for kvinders kropsudsmykninger

Sømænd og rockere – og dårlige piger!
Det er dem, der får lavet tatoveringer. Ikke pæne piger eller piger, der gerne vil se pæne ud.

Måske er der lige så mange fordomme om tatoveringer, som der er tatoveringer i verden.
En ny bog kaster et blik mod kvinders tatoveringer, og den viser et bredt udsnit af, hvad danske kvinder vælger at få udsmykket deres krop med. Fra København til Skagen har bogens forfatter, Mikkel Schou, mødt en lang række forskellige kvinder, forskellige steder i livet med forskellige tatoveringer. Mangfoldigheden og kreativiteten af tatoveringerne er slående, men alle passer de til den kvinde, der har fået dem lavet.

De fleste får lavet tatoveringen som et minde eller som noget, der skal minde dem om noget – en person, en tid, en livsfilosofi. Kun få har fortrudt en tatovering i deres liv. Og væk går de aldrig, men overtegnes kan de dog.

For de fleste er det en personlig og unik kropoplevelse, men ikke alle behøver have en mening med motivet. Mange vælger bare motiverne, fordi de er smukke som udsmykninger. Det er en helt anden type forfængelighed, som erstatter nogle af de mere gængse, for eksempel smykker. Tatoveringerne er simpelthen kunst, man kan have med sig. Og som med andre kunstnere har tatovører også deres helt egne streger og udtryk, der for den individuelle kvinde kan indfange og ramme hendes personlighed.

Som tatoveret kvinde mødes man ofte af misbilligende blikke fra samfundet og familien. Nogle arbejdsgiverne føler det nødvendigt, at pigerne gemmer deres kropsudsmykninger væk eller ikke mødes direkte med kunder, mens mændene bliver sendt afsted uden samme forudindtagethed om omverdenens syn på dem.

Det er ikke nødvendigvis en moderne form for kropsudsmykning, men det er en form, der ses i en helt anden udstrækning end tidligere, og den giver et tidstypisk billede af samfundet, hvor man i højere grad hylder individualiteten og træffer sine egne valg.

Der er mange ting, man skal forholde sig til, når det gælder permanente kropsudsmykninger som tatoveringer, og dem kan man læse om i bogen, hvor man møder de tatoverede kvinder. Uanset knytter der sig en historie til hver eneste tatovering.

Kvinders tatoveringer – en rejse fra København til Skagen af Mikkel Schou (2015), kan købes på Kvindemuseet eller bestilles via kontakt@kvindemuseet.dk
Pris: 198,- (180,- for Kvindemuseets Venner)

Fun fact: En undersøgelse fra 2013 viste, at med 17% af alle danske kvinder, der har tatoveringer, slår det mændenes 13%. Det var måske også en fordom, der blev manet til jorden?