KØN får ny direktør fra ARoS

03.05.2023

KØN får ny direktør fra ARoS

Det bliver den 47-årige Pernille Taagaard Dinesen, der 1. august tiltræder som ny direktør for KØN – Museum for Kønnenes Kulturhistorie. I et stærkt felt af kompetente kandidater faldt valget på Pernille Taagaard Dinesen, da hun har den helt rigtige kombination af museumserfaring, bl.a. fra ARoS, en visionær tilgang til det at drive museum og veldokumenterede lederevner. Med Pernille Taagaard Dinesen i spidsen får museet en stærk frontfigur og den drivende kraft til at realisere museets ambitiøse vækstplaner.

Pernille Taagaard Dinesen kommer fra en stilling som Head of Public Engagement på ARoS, hvor hun med sit inspirerende og smittende engagement på rekordtid har opbygget en ny afdeling, der markant har øget publikumsinddragelsen og nytænkt mødet med kunsten. Pernille er uddannet kunsthistoriker og dramaturg fra Aarhus Universitet og har for nylig afsluttet en Master i ledelse fra CBS.  Pernille Taagaard Dinesen overtager direktørstolen efter Julie Rokkjær Birch, som den 1. april startede som direktør på Museum Jorn.

Videreudvikling til KØN 2.0

Museet blev grundlagt i 1982, hvor kvinders kultur og historie var stærkt underbelyst. Meget er sket siden i relationen mellem køn. Siden museet fik udvidet sit ansvarsområde i 2016, og som en følge heraf skiftede navn fra Kvindemuseet til KØN i 2021, har museet beskæftiget sig mere bredt med kønnenes kulturhistorie og involveret alle på tværs af køn.

Udviklingen har betydet, at museet sidste år opnåede publikumsrekord og den seneste nationale brugerundersøgelse fra 2023 viser, at museet i høj grad har fat i den unge målgruppe. Ud over et øget besøgstal, større erhvervsmæssig opbakning og øget egenindtjening, vil museets nye direktør stå i spidsen for at realisere KØN 2.0; en vision om at bryde museets fysiske rammer og skabe nysgerrighed og refleksion om køn, ligestilling og mangfoldighed i digitale læringsrum.

Citater:

Alt i vores tid indikerer, at vi som samfund forpligter os til at varetage komplekse spørgsmål om køn, identitet og ligestilling. Jeg kunne derfor ikke pege på en institution mere højaktuel end KØN. Det er et kæmpe privilegium at tiltræde som direktør netop nu, og jeg glæder mig ubeskriveligt meget til at medvirke til videreudviklingen af KØNs relevans”, siger Pernille Taagaard Dinesen.

Vi har høje ambitioner for KØN og et stærkt team af fagligheder til at løfte opgaven, og med Pernille ved roret får vi en nysgerrig og indlevende leder, der både indadtil og udadtil kan skabe det helt rigtige fundament for en begivenhedsrig næste etape”, siger bestyrelsesformand for KØN, Merete Andersen.

Det er KØNs bestyrelse, der i samarbejde med rekrutteringsbureauet betterpeople har varetaget processen med ansættelse af den nye direktør. Bestyrelsen takker betterpeople for et godt samarbejde.

Pernille Taagaard Dinesen tiltræder stillingen som direktør den 1. august 2023

Foto: Martin Dam Kristensen