Julie Rokkjær Birch er nomineret til Artbeat Prisen

02.03.2022

Julie Rokkjær Birch er nomineret til Artbeat Prisen

Museets direktør Julie Rokkjær Birch er nomineret til Danmarks største kulturformidlingspris, Artbeat Prisen, i kategorien Hovedprisen.

Begrundelsen lyder:
”I løbet af sine foreløbigt tre år som museumsdirektør for KØN – Gender Museum Denmark har Julie Rokkjær Birch sat sit tydelige aftryk på den danske kønsdebat. Det har hun selvfølgelig gjort gennem museets udstillinger og andre aktiviteter, men hun har også på inspirerende vis demonstreret, hvordan man bruger sig selv aktivt i samfundsdebatten. Undervejs har Julie Rokkjær Birch navigeret sit museum igennem både shitstorms og en markant transformationsproces. Hele vejen igennem har hun udvist stor sikkerhed og en stærk forståelse for, hvordan et museum kan arbejde aktivistisk inden for sit virkeområde. Dermed har Julie gjort museet til en helt naturlig videnplatform, som kan bringes i spil hver gang, den offentlige samtale handler om køn.”

Prisen uddeles den 14. marts.

Læs mere og se alle de nominerede på www.artbeatprisen.dk