Nok er den på hjul, men Kvindemuseets pop-up museum har haft en flyvende start i 2018.
Senest har Foreningen Roskilde Festival uopfordret besluttet at støtte museets indsats omkring formidlingen af kønskultur med en donation på 75.000 kr.
Med pop-up lokationer som Dokk1, Aarhus Pride, Northside, Bruuns Galleri, Aarhus Volume og Dome of Visions har Kvindemuseet spredt viden om kønnets betydning i samfundet til et bredt publikum udenfor museets vægge.
Skal gøre danskerne klogere på køn, ligestilling og kønnenes kulturhistorie
Det mobile to-go-museum er en bemandet dialogsatellit og traditionel museumsudstilling, der med humor og viden vil udfordre og inspirere til overvejelser over køn, historie og ligestilling. Når museet rykker ud i bylivet, er det for at sætte tanker i gang og få publikum til at stille spørgsmål – for hvad siger det egentlig om os, når vi taler om kvindelist og mandsmod? Tøsedrenge og drengepiger? Kvindemuseet vil, med det mobile museum, tage temperaturen på kønsdebatten – og ikke mindst, sætte gang i den.
Med udstillinger placeret i ladet på den lille italiensk-producerede scootervarevogn er pop-up museet et let genkendeligt indslag i bybilledet. Med publikumsaktiviteter inviterer det mobile museum til inddragelse – eksempelvis med kønsquiz eller det nye Køn Redelighed-brætspil, der er udviklet til pop-up museet, hvor publikum kan dyste på deres viden om køn. For når publikum kan være med til at ‘gøre’ museum, bliver adgangen til den kulturhistoriske viden både sjovere og lettere tilgængelig.
Foreningen Roskilde Festival, der står for arrangementet Roskilde Festival, støtter initiativer, der er nysgerrige, udfordrer omverdenen og viser nye veje, lokalt, nationalt og internationalt. Som hovedregel yder fonden støtte inden for fire hovedområder; udvikling gennem forandring, frivillighed, kulturel nyskabelse og innovation samt bæredygtighed, miljø og klima.
Kvindemuseet er glade og taknemmelige for den uventede, men kærkomne støtte til videre udvikling af pop-up museet i 2019.