Indvielse: AGAPE skulpturværk af Aske J. Kreilgaard på KØN

02.02.2022 · 15.00

Indvielse: AGAPE skulpturværk af Aske J. Kreilgaard på KØN

Åbent event og fri entré mellem kl. 14.30-16 – alle er velkomne! 

Den 2. februar 2022 inviterer museet KØN til indvielsen af den nu færdige skulptur AGAPE af Aske Jonatan Kreilgaard. 

Skulpturen, der er udformet som en 3.5 meter høj nøgen ammende mand, har allerede vakt provokation og skabt debat i medielandskabet og vil pryde museets forhal indtil juli 2022. Multikunstneren Kreilgaard har i forbindelse med Mændenes Internationale Dag været artist in residence på museet siden den 19. november 2021. Her har han arbejdet på skulpturen og undervejs været i dialog med museets besøgende om sårbarhed og maskulinitet.

Program for indvielsen af AGAPE onsdag d. 2. februar 2022:

15:00  //  Velkomst
15:05 // Artist talk v. Aske Kreilgaard
15:15 // Indvielses tale v. Kulturrådmand Aarhus, Rabih Azad-Ahmad
15:25 // Reception i køn Cafe med musik v. Gustav Blaabjerg

Værket AGAPE sætter sig i kontrast til den klassiske græske skulpturs udformning ved at fremtræde som en hybrid mellem maskuline og feminine kropstræk. Skulpturen bryder således med traditionelle kønnede karaktertræk og mulighedsrum og tilbyder en ny nærende maskulin identitet, hvor sårbarhed og maskulinitet kan spille sammen.

Den ammende og nærende mand retter fokus på kønnenes mellemrum, og sætter spørgsmålstegn til, hvad manden skal være og kunne. Med nyklassicistiske referencer til det antikke ord agape, der i dets græske oprindelse betyder ubegrænset kærlighed og affektion, leder værket tankerne hen på den moderne mands renæssance.

Hvor maskulin styrke førhen oftest har været portrætteret som ødelæggende, voldsom og kampklar, kommer styrken her til udtryk gennem nærvær, ømhed og omsorg overfor det nye liv – en ny generation. Med andre ord sætter værket lighedstegn mellem sårbarhed og mod i en flydende kønsforståelse og kan dermed både læses ind i spirituelle såvel som politiske sammenhænge.

Skulpturen er delvist 3Dscannet ud fra kunstneren og kunstnerens kærestes egne kroppe og blotter herved også kunstnerens egen sårbarhed i en rematerialisering af en klassisk marmorskulptur, der oftest fremhæver samfundets kropslige idealer hugget i sten. Her mimer Agape marmorens usårlige overflade – dog i et plastisk og let, men stadig stærkt materiale. Det sætter dermed fokus på sig selv som et digitalt reproduktivt værk, der, ligesom renæssancens kunstneriske afbildninger af kroppen, repræsenterer en ny og stadig formbar tidsalder for mennesket både teknisk og spirituelt.

Aske Jonatan Kreilgaard (f. 1992) er multikunstner, foredragsholder og social iværksætter af blandt andet NGO’en Refugee Youth Service for uledsagede flygtningebørn.

Museums are awesome because everyone shuts the fuck up