Stumfilmsstjerne og femme fatale: Mania. Historien om en cigaretarbejderske (1918)
Skuespiller Pola Negri banede vejen for Greta Garbo og Marlene Dietrich, og var forgænger for Hollywoods ’vamper’ – hyperseksualiserede og vampyriske kvindekarakterer. Mania. Historien om en cigaretarbejderske (1918) er en af hendes første film. Dengang verdenskendt, nu næsten glemt – en strålende stumfilmsstjerne og femme fatale.
Vi dykker ned i mellemkrigstidens æstetik og ser dramafilmen med Pola Negri i hovedrollen. Filmen placeres i tid og kontekstualiseres og af kandidatstuderende Zuza Zywert, der med afsæt i feministiske filmteorier belyser filmens tematik.
Filmen er den første ud af 3 filmvisninger på Kvindemuseet, med fokus på kvindeskikkelser i mellemkrigstidens film. Øvrige datoer for filmklubben er d. 17/4 og 8/5 – filmene offentliggøres løbende.
PRIS & PRAKTISK
Almindelig entré til museet – 65 kr. voksne // 50 kr. studerende. Billetten giver samtidig adgang til museets udstillinger. Filmvisningen foregår i museets gamle byrådssal – det er muligt at købe mad/drikke/snacks i museets café og nyde under arrangementet. Ingen tilmelding – bare mød op!
***
FILMRESUMÉ
En ung og smuk fabriksmedarbejder, Mania, bliver valgt som model til cigaretfabrikkens reklameplakat. Med et bliver hun opslugt af Berlins bohemeliv og dets intriger. Hun forelsker sig i en ung komponist, der, betaget og inspireret af Manias skønhed, skriver en opera. Operaen kan dog kun opføres med støtte fra kunstmæcenen Morelli, der også er tiltrukket af den unge arbejderpige. Han stiller én betingelse: Mania skal forlade komponisten og blive hans elskerinde…
I de to mænds øjne er Mania et trofæ, de indbyrdes kæmper om. Også som filmfigur skildres hun for at blive beundret og begæret af beskueren: hun er attraktiv, emanciperet og eksotisk. Samtidigt kan hun ikke finde sig tilrette i den mandsdominerede verden. I det introducerende oplæg vil det bl.a. belyses, hvordan kvinder og kønsroller skildres i stumfilmgenren, og hvordan det kommer til udtryk i Mania.
***
Filmen blev nyrestaureret af det polske filminstitut Filmoteka Narodowa med støtte fra Den Europæiske Regionale Udviklingsfond (ERUF).