Sonjas Søstre – Albumrelease på Kvindemuseet d. 8. april

05.03.2016

Sonjas Søstre – Albumrelease på Kvindemuseet d. 8. april

På Kvindernes internationale kampdag d. 8. marts præsenterede Sonjas Søstre deres helt nye nummer Hvorfor sover Sonja længe på Kvindemuseet. Nu vender de tilbage og spiller releasekoncert på deres nye selvbetitlede album Sonjas Søstre fredag d. 8. april.

Sonjas Søstre er et kvindeband, der oprindeligt blev dannet i midten af 70’erne og opløstes i 1981. Efter en pause på små 30 år samledes de igen i 2009 og har siden været et aktivt udøvende band. Dengang i 70’erne var Sonjas Søstre en velkendt del af kvindebevægelsen og venstrefløjsmiljøet i Århus, hvor de optrådte på tidens spillesteder, festivaler og til støttekoncerter. Nu er de klar med deres nye album Sonjas Søstre, som de præsenterer for første gang på Kvindemuseet.

Bentes tekster beskriver tanker og refleksioner over, hvordan det er at være kvinde/menneske i dag, og er præget af en personlig erfaringshorisont på baggrund af levet liv – lidt forskelligt fra dengang i 70´erne, hvor sangene væsentligst omhandlede aktuelle kønspolitiske og andre politiske emner. Musikken arrangeres i øvelokalet i en fælles proces.

I juni 2015 indspillede Sonjas Søstre 11 numre, 9 nye og to hits fra 70´er repertoiret, i det legendariske Sweet Silence Studio i Helsingør, med ligeså legendariske Flemming Rasmussen bag mixerpulten. Henrik Littauer har sammen med bandet produceret musikken, der nu er klar til at møde sit publikum.

Der er flere grunde til, at vi nu indspiller et album. Vores sange og musik har efter vores overbevisning en berettigelse i det danske musikliv. Problemstillingen omkring kvinders rolle i pop og rockmusik er stadig aktuel, og vi finder det relevant at markere, at man som kvinde – og ikke mindst, som ikke længere helt ungt menneske – kan være aktiv på pop-rock-scenen med alderssvarende musik.

FOTO: Stephen Freiheit

Fredag d. 8. april kl. 16 – 18 i Kvindemuseets gamle byrådssal
Der er gratis entré til releasekoncerten, og Sonjas Søstre byder på et lille glas, herefter er der åbent i vores økologiske café til kolde øl og vin.