KØN Undervisning

Her på museet har vi taget navn efter det, vi er allermest nysgerrige på – nemlig KØN. I undervisningen inviterer vi eleverne til at være undersøgende og spørgende sammen med os.

Hvordan har kønssynet og seksualmoralen set ud gennem historien? Hvilken rolle spiller køn og seksualitet i dag? Og hvordan forholder vi os mon til emnerne i fremtiden?

Med historiske genstande i hænderne præsenteres eleverne for tidligere tiders tanker om køn, krop og seksualitet. Det er centralt for os, at eleverne ikke alene lærer om specifikke perioder og skelsættende begivenheder. Vi skaber snarere rammerne for, at eleverne lærer af kulturhistorien, som giver dem et nyt blik på de normer og forventninger, der hersker i deres nutid. På samme vis har vi fokus på at undervisningen ikke blot handler om ligestilling, demokrati og rettigheder men at undervisningen også giver anledning til at praktisere den respektfulde og demokratiske samtale. Det vil sige, at elevernes synspunkter, spørgsmål og bidrag tages alvorligt og er med til at forme undervisningens gang.

Museets forskellige undervisningsforløb er udviklet til at indgå i dansk-, historie- og samfundsfagsundervisningen for grundskole og gymnasieniveau samt relevante fag på professionsuddannelser. Undervisningen på KØN er samtidig oplagt som supplement til SSF eller andre trivselstiltag.

Herunder kan du læse mere om genstandsdidaktik, normkritik og dialogisk undervisning – de tre primære principper, der tilsammen former KØNs undervisningsprofil.

Genstandsdidaktik:
Museets samling giver os adgang til flere hundrede års genstande, der gør historien levende for eleverne og vækker deres nysgerrighed. Demogenstandene tilføjer visuelle og taktile elementer til undervisningen, som sætter sig i elevernes hukommelse på en særlig måde. Samtidig fungerer museumsgenstande og historiske fortællinger som et fælles tredje for museets formidler og klassen. Hermed får vi mulighed for at rette opmærksomheden væk fra eleverne og deres egne private forhold til emner som køn, krop og seksualitet. Dette skaber en tryggere undervisning og styrker elevernes bevidsthed om, at de ikke er alene. De ser, at flere generationer før dem har haft samme eller lignende oplevelser, overvejelser og udfordringer som dem selv.

Normkritik:
KØNs undervisning peger på normerne og tydeliggør deres aftryk på, hvordan vi opfører os, hvordan vi ser ud og hvad vi drømmer om. Det er vigtigt for os, at undervisningens indhold ikke bidrager til at bestyrke ulighedsskabende normer for køn, krop og seksualitet, men i stedet udfordrer disse strukturer. Dette klæder eleverne på til at se kritisk på alt det, vi opfatter som selvfølgeligheder. I museets undervisningsforløb går normkritikken hånd i hånd med vores kulturhistoriske blik på emnerne. Historiens foranderlighed fortæller os, at normer altid er blevet brudt – men også at de kan overleve mange generationer. Det kan kræve tid og have både små og store konsekvenser for dem, der bryder normerne.

Dialogisk undervisning:
Undervisningen på KØN er tilrettelagt således, at hele klassen skal deltage aktivt og ikke blot lytte passivt. Elevernes tanker og viden bringes i spil og er afgørende for undervisningens gang. Vi opfatter eleverne som eksperter på at være unge i dagens Danmark. Der opstår en værdifuld viden, når vi skaber et samspil mellem deres indsigter og den faglige historiske viden, som udstillingerne og underviserne repræsenterer. Derudover skal eleverne også i dialog med hinanden og træne deres demokratiske færdigheder. Vi ønsker at gøre eleverne trygge i at udtrykke egne holdninger med udgangspunkt i den viden, historien gemmer på – og samtidig respektere andres synspunkter.

Læs mereLuk