Gallafest for skoleelever på Kvindemuseet

20.11.2017

Gallafest for skoleelever på Kvindemuseet

Skoleelever har på landsplan de seneste måneder lavet historiske film til filmkonkurrencen ”Historier om Danmark”. De lokale vindere blev kåret ved en storstilet gallafest på Kvindemuseet.

Hvad lavede munkene i Øm Kloster tæt ved Gl. Rye Skole i 1200-tallet? Hvilken betydning spillede Odder Å tidligere? Hvordan var tjenestepigens hverdag i 1800-tallet set gennem en nutidig gymnasieelevs øjne?

Med filmkonkurrencen ”Lav din egen Danmarkshistorie” fra ”Historier om Danmark” (et samarbejde mellem Nationalmuseet, DR og Slots og Kulturstyrelsen) gav danske skoleelever fra 3. – 10. klasse og på ungdomsuddannelserne deres bud på, hvordan historien ser ud og kan fortælles fra deres perspektiv. Blandt de mange og kreative film, der er sendt ind i konkurrencen, blev vinderne kåret – først lokalt og derefter på landsplan.

Kvindemuseet hyldede de lokale vindere i konkurrencen for Midt- og Nordjylland med et brag af en gallafest, hvor vinderklasserne var indbudt til uddeling af priser, festtaler, underholdning, historiske aktiviteter og meget mere.

Lokalhistorien hitter
Eleverne har i konkurrencen lavet film indenfor tre kategorier: den lokale historie, med udgangspunkt i nærmiljøet. Den faglige formidling, hvor eleverne har brugt kilder som film, fotos og genstande til at fortælle deres historie. Og historier, hvor eleverne har brugt sig selv og nutiden, til at skabe en fortælling til eftertiden.

Særligt lokalhistorierne har været en populær kategori, som er valgt af mange af de skoleklasser, der har kastet sig over filmudfordringen. Juryen, der kårede de bedste lokale film, bestod af Aage Rais- Nordentoft, filminstruktør og direktør på Aarhus Filmværksted, og historiker og museumsdirektør på Kvindemuseet Bodil Olesen.

Konkurrencen er et led i et nyt undervisningssite om historiebrug til alle grundskoler og gymnasier udviklet i et samarbejde mellem DR, Nationalmuseet og Slots- og Kulturstyrelsen.