28.01.2016

LAD OS TALE OM DET

Seksualundervisning på Kvindemuseet

Kvindemuseet har lanceret to nye læringsforløb, som skal fungere som et supplement til skolernes seksualundervisning i 7.-10. klasse. Det er forløbene KROP og KØN som du kan læse mere om og booke under de enkelte forløb.

Hvordan anvender vi vores viden, så nye generationer kan få glæde af den? Og hvordan kan vi bidrage til at udvikle kompetente medborgere? Og hvordan kan vi understøtte den åbne skole?

Sådanne spørgsmål stillede Kvindemuseet, da museet i 2014 for alvor begyndte at opbygge en skoletjeneste, der kunne supplere grundskolen og ungdomsuddannelserne.

Det stod hurtigt klart, at det timeløse fag, seksualundervisning, manglede kvalificerede bidrag fra skolernes omverden. Et bidrag, som Kvindemuseet kunne byde ind med.

Det stod også klart, at emner som køn, krop og seksualitet kan være følsomme, give anledning til misforståelser og være svære at debattere.

Før p-pillen kom på markedet, var graviditetsangst en stor del af hverdagen for unge kvinder. Mange troede for eksempel, at man kunne blive gravid blot af at kysse med en dreng. Sådanne historier skaber refleksion og en bevidsthed om ikke at tage udviklingen for givet.
lyder det fra museumsleder Merete Ipsen.

Et museeum kan tilbyde et anderledes rum for læring, hvor den historiske distance, konkrete genstande og nye omgivelser gør det nemmere at reflektere og samtale om disse emner.

Her på museet har vi historiske genstande og en viden, der kan underbygge fortællingen om seksuallivet, og vi oplever, at eleverne gribes af det historiske, er nysgerrige på genstandene – og ikke mindst bruger det til at reflektere over deres eget ståsted.
fortæller Anna Svenning, der er ansvarlig for Kvindemuseets skoletjeneste.

Eleverne udtaler:
Jeg fik tænkt over, hvor meget kønnene tidligere var adskilt i pige og dreng, og at nogle ting stadig hænger ved i dag.
– Elev, 8. klasse

Det var spændende at se ting fra gamle dage og finde ud af, hvordan det tidligere har været. Det var dejligt at få de ”normale” rutiner væk og i stedet arbejde med noget nyt.
– Elev, 9. klasse

Tilknyttede objekter fra samlingen